Me-and-my-Solex

 

Me and my Solex

door: Charles Coors


De Volksmond noemt mij: "Die maf op een gekke brommer". Ik zie mij liever als een excentrieke figuur, die zich verplaatst op de enige motorisch aangedreven tweewieler: een Solex.

Het excentrieke apeal is enigszins afgezwakt door de verplichting een helm te gebruiken, want zoals een rechtgeaard Kawasakimotorrijder eigenlijk verplicht is zich in een gifgroen motorpak te steken, zo moet een Solexrijder op de hieronder beschreven manier gekleed gaan. Hij draagt bij voorkeur een bruin pied-de-poule kostuum, van goede kwaliteit, iets of wat versleten, maar nergens stuk. Bruine, veel gebruikte schoenen, waarvan opvalt, de zorgvuldigheid waarmee ze onderhouden zijn. Op het hoofd een klein model gleufhoed in hetzelfde dessin als het kostuum. Al naar gelang de weersomstandigheden hoort daar nog bij: een beige regenjas met raglanmouwen, zonder riem. De regenjas moet wat losjes om het lichaam zitten en beslist niet te lang zijn. De bruine kalfslederen handschoenen tenslotte, vertonen de sporen van continue gebruik. Dit voor wat betreft de berijder.

Bij de fiets valt natuurlijk direct op: motor vóór, aandrijving vóór. Door deze constructie plaatst deze fiets zich in een uitzonderlijke positie!

De motor
De tweetakt krachtbron met nog net geen 40cc 3 inhoud. De rechtopstaande motor is samengebouwd met een brandstoftankje en magneetontsteking en daardoor zeer compact. De carburator bevindt zich achter de motor,
op dezelfde hoogte als de cylinderwand. Omdat de brandstoftank lager ligt, is het gebruik van een brandstofpomp noodzakelijk. De carburator bevindt zich achter de motor, op dezelfde hoogte als de cylinderwand. Omdat de brandstoftank lager ligt, is gebruik van een brandstofpomp noodzakelijk. Deze mechanisch aangedreven brandstofpomp komt bij tweewielers zeer zelden voor. De aandrijving vindt plaats door een opgeruwde rol, in het verlengde van de krukas, rechtstreeks op de voorband. Gas geven gebeurt door middel van een gashandel aan het stuur. Gas terugnemen kan op twee manieren: 1. door de gashandel 2. door de voorrem aan te trekken. Aan die rem zitten namelijk twee kabels, één voor de rem en de ander om de gasschuif af te sluiten. Een uniek verschijnsel, bovendien een zeer goed veiligheidsaspect. De Solex zit vol met veiligheidssnufjes. Als bijvoorbeeld de voorband versleten raakt, dan zal de aandrijfrol over de kalende band gaan slippen en komt de Solex langzamer voorruit. Bij regen slipt de rol nog veel harder en als er een pak sneeuw ligt, kom je helemaal niet meer weg. Ingebouwde veiligheid dus. 50 km snel kan je rijden. Sneller kan ook nog, maar dan met ontkoppelde motor.

Resumé
Als je bereid bent om alle vernederingen van andere weggebruikers te ondergaan, als je er niet tegenop ziet om af en toe mee te trappen om bijvoorbeeld "een verkeerslicht te halen", als je het niet erg vindt om regelmatig als gangmaker te fungeren voor een sliert fietsers, dan kan ik je een Solex van harte aanbevelen.

Reacties